AIRAIN
ȘI CUPRU
După
chesbet și mafek, lista metalelor egiptene continuă cu un metal adevărat, chomt, nume tradus de
Lepesius prin cupru, bronz, airain, care se recunoaște prin culoarea roșie pe
monumente. Champollion traducea același cuvânt prin fier. Această confuzie
între airain și fier este veche. Deja cuvântul latin aes, airain răspunde
cuvântului sanscrit ayas, care înseamnă fier. Aici egiptenii înțelegeau sub
această denumire un metal pur, cuprul și aliajele sale, obținute mai ușor decât
prin tratamentele metalurgice asupra minereurilor. Cuprul pur, este întâlnit cu
raritate, cu toate că există în stare nativă: de exemplu, în depozitele din
lacul Superior în America; el poate fi redus din anumite minereuri în stare
pură. El se pretează rău la topire. (spun autorii din secolul al XIX-lea) În
cele mai multe dintre cazuri, reducerea se operează mai ușor asupra
amestecurilor care includ cupru și staniu (bronzuri), uneori plumb
(molybdochalque al anticilor) și zinc (orichalque, alame), în diverse proporții
relative. De aici rezultă aliaje mai fuzibile , cu proprietăți particulare,
care constituie în special airain al anticilor, bronzul epocii moderne. Chomt
este reprezentat pe monumentele egiptene în plăci groase, paralelipipede
turnate (cărămizi) și în fragmente brute, nepurificate de topire. Muzeele includ
oglinzi de bronz, încuietori,clești, linguri, cuie, cuțite, pumnale, topoare și alte obiecte din
bronz. Vauquelin (Louis Nicolas Vauquelin 1763-1829, farmacist și chimist
francez, descoperitorul elementelor crom și beriliu care a fost izolat de
germanul Friederich Woller) a analizat probe din aceste obiecte, semnalând
proporția de 1/7 staniu din compoziția aliajului. Pierre Eugène Marcellin
Berthelot (1827-1907 chimist, eseist, istoric de știință și om politic) a
analizat compoziția a câteva oglinzi de bronz afirmând că bronzurile cele mai
perfecte pentru aceste obiecte conține 1/10 staniu. Aici se adaugă orichalque,
cuvânt care la vechii greci desemna toate aliajele metalice galbene care
aminteau de aur prin strălucirea lor. Această denumire a fost utilizată de
Hesiod, iar Platon îl denumește metal prețios, devenit mistic pentru Aristot,
iar după Pliniu cel Bătrân nu era recunoscut în natură. Acest nume se regăsește
în timpul imperiului roman și în tratatele alchimiștilor greci pentru a denumi
alama, aliaj din care se confecționau talgerele sau chimvalele, (vechi
instrumente muzicale care constau din
două talgere care se loveau una de alta) precum și alte obiecte. Această
denumire aproape de secolul al XIX-lea este modificată în „fil d'archal” (sârmă
de aramă) după Rossignol („Les métaux dans l'antiquité” – Paris 1863): de la
aurichalcum, archalcum și apoi archal. Numeroasele aliaje care se fabricau din
cupru, ușurința cu care se puteau varia: duritatea, tenacitatea, culoarea, erau
premize serioase să se nască speranța transformării cuprului în aur. De aici
s-au născut rețetele de obținere a unui bronz de culoarea aurului înscrise în
papirusurile din Leiden și în alte manuscrise. Se povestește că în tezaurul
regilor Persiei se găsea un aliaj asemănător aurului, pe care niciun procedeu
de analiză, în afară de miros, nu a permis să fie deosebit de aur. Mirosul
propriu al acestor aliaje, asemănător metalelor primitive, a frapat pe cei care
le prelucrau. Metalurgii acelor timpuri credeau că nu mai este mult de făcut,
modificând una sau două proprietăți pentru a obține o transmutație completă și
fabricarea artificială a aurului și argintului.
FIERUL
După
chomt, este numit men, mai târziu tehset, aceasta din urmă denumire tradusă de
Lepsius în fier. A fost o oarecare incertitudine legată de această
interpretare, numele de fier nu apărea pe monumente, referitor la figurile
obiectelor care păreau că sunt din acest metal. Fierul este rar și relativ
modern în mormintele egiptene. Picturile din timpul vechiului imperiu ne
furnizează de exemplu arme pictate în albastru, față de roșu sau brun clar
pentru airain. La început, se limitau la acoperirea căștilor și a platoșelor din
piele cu lame și inele de fier; ceea ce arată raritatea fierului. Nu este nimic
surprinzător. Se știe că prepararea fierului, topirea și prelucrarea sa sunt
mult mai dificile decât la alte metale. A fost cunoscut mai întâi sub formă de
fier meteoritic. Epoca fierului urmează după altele în operele poeților.
Utilizarea fierului a fost descoperită după aceea a altor metale, spunea Isidor
din Sevilla (episcop hispanic care a trăit între 560- 636, a scris cărți de
mare erudiție cu caracter general precum: „Etymologiarum Libri Viginti” «„20 de
cărți de etimologie”» sau „De natura rerum” «„Despre natura lucrurilor”»). Se cunoștea airain înaintea fierului afirma
Lucrețiu în partea a V-a a lucrării „De rerum natura”. Massgeții (popor scitic
care au trăit la est de marea Caspică în Turkestanul de astăzi, învingătorii
regelui persan Cyrus al II-lea cel Mare 559-529 î.Hr.) nu cunoșteau fierul după
cum spunea Herodot; nici mexicanii, nici peruanii nu au cunoscut fierul înaintea
sosirii spaniolilor. Gaston Maspero (cunoscut egiptolog francez, specialist în
limbile orientale 1846-1916) afirma că există indici despre utilizarea
uneltelor de fier la construcția piramidelor și că el însuși a găsit fier
metalic în zidăria (blocurile de piatră) ale acestor edificii.
PLUMBUL
Taht
sau plumb, cel mai obișnuit dintre toate, termină lista metalelor figurate de
către egipteni. Sub acest nume se găsește nu numai plumbul pur ci și aliajele
sale. Alchimiștii greci arată că plumbul este generatorul altor metale, la care el contribuia la producerea lor, prin
intermediul unuia din derivatele sale, numit magnezie de către autori, la trei
alte corpuri metalice din aceiași generație, este vorba de cupru, staniu și
fier. Cu plumb se fabrica de asemenea argintul. Această idee a fost considerată
foarte naturală metalurgiștilor de odinioară care extrăgeau argintul din plumb
argentifer prin cupelație.
STANIUL
Staniul
în mod ciudat nu figurează în lista lui Lepsius, cu toate că se găsea în
bronzul vechilor egipteni. Poate pentru că nu știau să-l prepare în stare pură
decât mult mai târziu, în epoca greco-romană. El era însă în uz curent în
timpul alchimiștilor, cum mărturiseau rețetele din papirusurile din Leiden. Era
una din materiile fundamentale utilizate pentru a pretinde fabricarea, sau transmutația
argintului, după cum se subliniază în aceste papirusuri și în alte manuscrise.
Se convine utilizarea termenului antic de cassiteros (din grecescul κασσιτερος-
staniu), cuvânt al cărui sens s-a schimbat, precum cel de airain în cursul veacurilor.
Homer spunea că cassiteros a fost un aliaj de argint și plumb, aliaj cere se
produce cu ușurință în timpul tratamentului minereurilor de plumb. Mai târziu,
același nume a fost aplicat staniului și aliajelor pe bază de plumb. Numele
ebraic de bedil semnifica atât staniu, cât și plumb și cu certitudine aliajelor
acestor elemente. După Pliniu cel Bătrân staniul se numea ca un sort de plumb
alb argintiu, față de plumbul negru de fapt plumbul propriu zis. Strălucirea,
rezistența la apă și aer, proprietățile sale intermediare între argint și plumb,
sunt circumstanțe care ne explică de ce alchimiștii au luat adeseori ca punct
de plecare staniul, în procedeele lor de transmutație. Una din proprietățile
speciale ale staniului este „strigătul” sau „zgomotul” care se aude când el este
îndoit. Geber (Abu Musa Jabir ibn Hayyăn cunoscut sub numele latinizat de Geber
721-815 chimist și alchimist, astronom și astrolog, filozof, fizician,
farmacist, medic etc.) insistă pe aceasta, iar alchimiștii greci vorbesc deja despre
asta. Aliajele staniului, cum ar fi bronzurile, orichalque (aliaje de cupru) și
claudianon (aliaje de plumb), au jucat odinioară un mare rol. Se poate remarca
că aliajele din antichitate poartă aceleași nume ca și metalele însele. Astrul
asociat staniului la origine nu a fost planeta Jupiter, care a fost asociată
mai târziu ci planeta Mercur.
MERCURUL
Mercurul care a jucat un
mare rol la alchimiști, a fost ignorat de egipteni. Însă a fost cunoscut de
greci și romani. Se distingea mercur nativ și mercur preparat printr-o
distilare veritabilă descrisă de Discoride. (Pedanius Discorides 40-90, a fost
un fizician, farmacolog și botanist grec) Lichiditatea sa nu se modifică la
rece, mobilitatea sa extremă, care-l face precum ar fi viu, acțiunea sa asupra
metalelor, proprietățile sale corozive și otrăvitoare sunt rezumate de către
Pliniu cel Bătrân în două cuvinte: „liquor aeternus” (lichid etern), „venenum
rerum omnium” (otravă pentru toate lucrurile). Numele său vulgar este argint
viu, cum s-ar spune argint lichid. Metalul nu a luat numele și semnul lui
Mercur decât în evul mediu. În papirusurile din Leiden descoperite la Teba în
Egipt, numele de mercur se găsește asociat diverselor rețete alchimiste.
|
LUCRARE DESPRE ALCHIMIȘTII GRECI APARȚINÂND LUI M. BERTHELOT - PARIS 1887 |
„Ce nevoie avem, mi-am zis, să căutăm aiurea ceea ce n-am fost în stare să găsim în noi înşine? Şi ce rost are să ne imaginăm paradise pierdute când o seară normală ne-ar putea, cu puţin noroc, dărui mai mult decât o iluzie? Printre palmieri sau printre sălcii speranţa are aceiaşi culoare.” OCTAVIAN PALER
luni, 14 noiembrie 2011
ALCHIMIA NUMITĂ „PERIOADA IPOTETICĂ” A ISTORIEI METALELOR (III)
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Interesant!
RăspundețiȘtergereAm preluat link-ul