METALELE LA EGIPTENI
Alchimia se sprijină pe un ansamblu de lucruri practice cunoscute în antichitate, care
se referă la prepararea metalelor, aliajelor lor și a pietrelor prețioase
artificiale: exista un nivel experimental care nu a încetat să progreseze în
cursul evului mediu, până la chimia modernă de astăzi. Este necesară
cunoașterea acestora, pentru a arăta originea pozitivă a ideilor și visurilor
alchimiștilor. Această origine trebuie căutată în Egipt, acolo unde alchimia a
avut maeștrii săi, laboratoare și tradiții. Despre acestea a scris Lepsius
(Karl Richard Lepsius 1810-1884, lingvist și arheolog specializat în
egiptologie). Pe monumentele din vechiul Egipt se pot vedea figurate metale,
fie ca pradă de război, fie ca tribut al popoarelor învinse; se recunosc în
imaginile din morminte, în camerele de tezaur ale templelor, în ofrandele aduse
zeilor. După Lepsius egiptenii distingeau în inscripțiile lor opt produse
minerale în special prețioase, pe care le ordonau astfel:
Aurul
, sau nub;
Asem,
sau electrum, aliaj de aur și argint;
Argintul,
sau hat;
Chesteb,
sau mineral bleu, ca lapis-lazulit (piatră lazulit, un silicat de aluminiu,
magneziu, fier și calciu de culoare albăstrie, utilizat ca abraziv);
Afek,
sau mineral verde, ca smarald;
Chomt,
airain, bronz, sau cupru;
Men,
sau fier;
Taht,
sau plumb.
Această
ordine este constantă, se constată pe monumentele dinastiei din Teba și până în
timpurile lui Ptolemeu (faraonul egiptean Tholomeus 305-283 î.Hr.) și ale
romanilor. Aceste materiale diverse erau compuse din metale veritabile și
pietre prețioase, naturale sau artificiale. Trecerea în revistă a
proprietăților lor, ne oferă un punct de plecare asupra anumitor idei teoretice
ale alchimiștilor despre metale.
AURUL, considerat ca cel mai prețios dintre metale,
este reprezentat în halde, în pungi conținând pudră de aur și pepite naturale,
obiecte lucrate cum ar fi plăci, bare, cărămizi, inele. Se distinge mai întâi
aurul bun (pur), apoi aurul de rocă, adică brut, nerafinat, apoi anumite aliaje,
electros sau electrum.
ARGINTUL
Este
figurat pe monumentele egiptene sub aceleași forme ca și aurul, însă cu o
culoare diferită. Numele său precede pe cel al aurului în câteva inscripții.
Argintul se prepară în diferite grade de
puritate, destul de inegale. El era aliat nu numai cu aurul în electrum, dar și
cu plumbul produs în tratamentul anumitor minereuri argentifere. Aceste grade
diferite de puritate au fost remarcate și au dat posibilitatea anticilor să
facă distincția între argintul fără marcă, fără titlu, asemon, și argintul pur,
monetar, al cărui titlu (procent de metal nobil dintr-un aliaj) era garantat
prin marcă sau efigie imprimată pe suprafața sa. Cuvântul grec asemon era
confundat odinioară cu asem numele egiptean al aliajului electrum, asem fiind
de asemenea o varietate de argint impur. În extracția argintului din
minereurile sale, era obținut mai întâi argint fără titlu. Impuritatea sa
confirma opinia că se putea reuși să dublezi cantitatea de argint, prin
amestecuri convenabile. Era fără îndoială argintul fără titlu, pe care
alchimiștii pretindeau că-l fac prin procedeele lor, fără să fie apoi
purificat. În papirusurile din Leiden și în manuscrisele grecești, cuvintele: «fabricarea de asemon» sunt
sinonime cu transmutația (transformarea unui element chimic în altul printr-o
nouă grupare a elementelor constitutive în atomi); aceasta se produce plecând de la plumb, cupru
și mai ales staniu. Colorând asemon se gândea că se obține aur: ceea ce rămâne
este o varietate de argint brut, care conținea aur, cum s-ar spune electrum.
ELECTRUM
SAU ASEM
Electros
sau electrum, la egipteni asem, aliaj de aur și argint, se vede alături de aur
pe monumente, el a fost confundat în mod greșit cu vermeil, cum s-ar spune cu
argintul aurit care este colorat numai la suprafață.Uneori numele de electrum figurează
singur pe monumente, în locul argintului. La alchimiști numele mistic „oameni
de argint” este înlocuit în anumite împrejurări prin acela de „oameni de
electrum”. Mai dur și mai ușor decât aurul pur, acest aliaj se pretează mai
bine la fabricarea obiectelor prelucrate. Este privit adeseori ca un metal de
aceiași ordin precum aurul sau argintul. Planeta Jupiter îi era consacrată după
cum afirmau autorii din secolul al V-lea. Mai târziu electrum a dispărut de pe
lista metalelor, această planetă a fost atribuită staniului. După progresul
purificării metalelor electrum a căzut în dizgrație. Totuși, numele său a fost
încă înscris în lista semnelor alchimiste, printre substanțele metalice.
Cuvântul electrum avea la greci și romani un dublu sens: acela de metal și
acela de chihlimbar galben (rășină fosilă de pin). Cele trei metale precedente
prezintă faptul caracteristic unui aliaj cuprins de către egipteni în lista
metalelor pure; asocierea cu bronzul și alama este în egală măsură asociată gândirii celor din antichitate.
SAFIRUL
SAU CHESBET
Chelsbet
și mafek sunt două substanțe prețioase, care însoțesc aurul și argintul în inscripții
și care sunt strâns legate între ele. Cei patru profeți din Dendera (oraș în
Egipt, remarcat prin criptele sale ornate cu pereții acoperiți de basoreliefuri
cu caracter religios) purtând fiecare câte o cădelniță: prima de aur și argint,
a doua din chesbet (albastru), a treia din mafek (verde), a patra din tehen
(galben). Chesbet și mafek nu desemnau metale în sens modern, ci doar minerale
colorate, al cărui nume a fost adeseori tradus prin cuvintele safir și smarald.
În realitate, numele de chesbet sau chesteb se aplică la minereul albastru,
natural sau artificial, cum ar fi piatra - lazulit, emailuri albastre și pudrele lor, pe bază de cobalt sau de cupru, cenuși albastre, sulfat de cupru etc.
Chesbet este figurat ca un obiect prețios pe monumente, se zărește uneori in
blocuri de formă patrulateră și având greutatea de multe livre (1 livră are o greutate de 0,453 kg).
Servește la fabricarea de ornamente, coliere, amulete, incrustații, care există
în muzee.
SMARALDUL
SAU MAFEK
Mafek,
sau mineralul verde, numit smarald, jasp (rocă silicioasă) verde, email verde,
cenuși verzi, sticlă de culoare verde etc. Figurează în mormintele din Teba,
halde prețioase, amestecate cu aur, argint, chesbet; de exemplu în tezaurul lui
Ramses al III-lea. Egiptologii au pus întrebarea de a ști dacă acest nume nu
desemnează cuprul; opinie la care s-a gândit Champollion, și pe care Lepsius a
respins-o. Confuzia apare după cum știm, din faptul că familia cuprului este
generatoare de numeroase materiale albastre și verzi. Mafek este un smarald sau
malahit (carbonat natural de cupru), sau un mafek artificial, care reprezintă
emailuri și sticle colorate. Culoarea verde a mormintelor și sarcofagelor este
formată dintr-un praf al unei materii vitrificate pe bază de cupru. Verdele de
cupru, malachitul sau falsul smarald natural, era numit în grecește chrysocolle,
cum s-ar spune sudură de aur. Era baza culorii verde la antici. El se găsea
întotdeauna în minele de aur și argint, după cum spunea Pliniu cel Bătrân; însă
cel mai bun exista în minele de cupru. Numele de smarald era aplicat de greci
într-un sens mai larg decât mafek, la toate substanțele verzi. Cuprinde nu
numai beriliu, care se găsește în natură în cantități mari, dar și granitul
verde, utilizat la obeliscuri și sarcofage sub dinastia XXVI-a; (perioada
târzie a dinastiilor egiptene, între 664 -525 î.Hr. numită perioada „saită”,
după orașul Sais de origine a dinastiei); de asemenea putea fi și jasp verde. Aceste
minerale au servit la tăierea de mari smaralde de 40 coți lungime, (Cotul la
greci și romani era de 0,444 m) care se găseau în templul lui Ammon. (zeu protector al orașului Teba, identificat
cu zeul solar Ra, sub numele de Amon-Ra) Din contră, afirmă scriitorii din
secolul XIX-lea este o substanță
vitrificată la care se raportează celebrele vase de smarald, cotate la un preț
exorbitant, în timpul căderii imperiului roman precum și în evul mediu. Astfel în
tezaurele regilor goți, în Spania, arabii vor găsi o masă de smarald, înconjurată de trei rânduri de perle,
susținută de 360 picioare de aur: aceasta amintește de poveștile din „O mie și
una de nopți.” Se citează adesea marele platou de smarald, Sacro Catino
(mâncarea sacră), jefuită de cruciați la asediul cetății Cezarea, în Palestina anului 1101
și care este arătată turiștilor în sacristia catedralei din Genova. (San
Lorenzo) Se presupune că a fost adus lui Solomon de regina din Saba. Iisus Hristos
a mâncat de pe acest platou mielul pascal, împreună cu discipolii săi. Se dezvoltau
atunci confuzii vagi în ideile anticilor, ca și speranța că vor putea produce o
imitație din ce în ce mai perfectă a substanțelor minerale, cu ajutorul
timpului și acțiunii fenomenelor naturale.
| |
FRAGMENT DINTR-UN PAPIRUS ÎN CARE SE DESCRIE UN PROCEDEU DE TRANSMUTAȚIE A METALELOR DIN: http:// www.bnf.fr. : M.Berthelot – „Les origines de l'alchimie” – Georges Steinhelil Éditeur - Paris 1885. |
„Ce nevoie avem, mi-am zis, să căutăm aiurea ceea ce n-am fost în stare să găsim în noi înşine? Şi ce rost are să ne imaginăm paradise pierdute când o seară normală ne-ar putea, cu puţin noroc, dărui mai mult decât o iluzie? Printre palmieri sau printre sălcii speranţa are aceiaşi culoare.” OCTAVIAN PALER
sâmbătă, 12 noiembrie 2011
ALCHIMIA NUMITĂ „PERIOADA IPOTETICĂ” A ISTORIEI METALELOR (II)
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu