În introducerea la versiunea franceză a lucrării în 4 volume: „TRAITÉ COMPLET DE MÉTALLURGIE”de Dr. J. PERCY - PARIS 1864-1867, ing. E. PETITGAND și A. RONNA ne prezintă o succintă istorie a obținerii și utilizării metalelor. În cele ce urmează voi cita câteva fragmente semnificative. Între paranteze am prezentat mici comentarii, menite să clarifice unele noțiuni din textul de bază.
„Meșteșugurile care au ca obiect producerea metalelor, constituie un element
important al activităţii umane. Încă din antichitate, progresul lor se leagă de
prosperitatea oamenilor, este unul din factorii gradului lor de civilizaţie. În
epoca noastră, (sec.XIX- lea) prin gradul de prelucrare al metalelor se afirmă puterea unei
ţări, superioritatea civilizaţiei noastre. Aurul şi argintul, atât de jinduite
încă din vechime, au pierdut din prestigiul lor, au rămas semnul bogăţiei, au
păstrat titlul de metale nobile şi preţioase, dar prezenţa lor este concurată
de metalele utile. Fierul, prin rezistenţa şi duritatea sa, este agentul cel mai
puternic pe care natura l-a pus la dispoziţia noastră. Fierul este
pretutindeni, începând de la uneltele cele mai rudimentare până la mecanismele
cele mai perfecţionate; graţie lui distanţele sunt străbătute cu rapiditate,
solul se întredeschide pentru livrarea bogăţiilor sale, fără fier nu ar exista
nici plug, nici agricultură. Fierul face să ţâşnească apele subterane, munţii
să fie sfredeliţi, istmurile să fie crestate de canale de navigaţie. El dă
prosperitate în timp de pace, garantează forţa în timp de război. Istoria fierului îşi are originea în primele etape ale civilizaţiei umane, se pierde în
tradiţiile sale mitologice, ea nu-şi arată originea decât prin povestiri obscure. De când metalele au fost cunoscute de către om, printr-o descoperire
întâmplătoare, dar fără îndoială, solicitat de nevoi dar şi de curiozitate, el a
făcut rapid progrese în prelucrarea acestor materiale. Miturile şi Biblia ne-au
arătat în egală măsură forjori şi turnători: „Brăzdarul de plug este în acest
sens decât o grosieră imagine a lui Dumnezeu întipărită în metal.” Născute în Extremul Orient, procedeele metalurgice de elaborare se răspândesc în Egiptul
superior în timpurile lui Osiris şi se dezvoltă în imperiul misterios al
faraonilor. De la egipteni ele trec în Grecia şi coloniile sale, fenicienii le
răspândesc prin comerţul lor în diferite regiuni ale lumii vechi, cartaginezii
şi romanii peste Iberia, această nouă lume a antichităţii. A fost o epocă de splendoare: procedeele de extracţie au devenit familiare şi
Roma datorează bogăţiile sale, luxul său exploatării metalelor. Rarele monede,
câteva unelte, armuri, vase în variate forme atestă că arta prelucrării
metalelor era deja avansată, o expresie a civilizaţiilor dispărute, care ne introduc în
existenţa omului de odinioară. Oricum această artă decade în mijlocul convulsiilor
care semnalau dezmembrarea Imperiului Roman. Tradiţiile şi metodele par a fi pierdute, sub dominaţia barbarilor care se mulţumeau să smulgă metalul monumentelor şi
templelor pentru a plăsmui armele lor. Ele se vor trezi după mult timp în sânul
acelor categorii ignorate, care reconstituie o nouă civilizaţie cu noi
meşteşuguri. Metalurgia continuă mai întâi în secret, procedeele sale rămân un
privilegiu a câtorva familii sărace, care le transmit din umbră de la tată la
fiu, ca o moştenire. Alchimia pune în practică elucidarea misterelor
legate de aceste practici şi de a le face utile, ea cu o ambiţie
orgolioasă pretinde să rivalizeze cu natura de a produce aur, prin amalgame
bizare şi o asociere secretă a metalelor supunându-le la diverse combinaţii. Până în secolul XIII secretele din atelier
abia au trecut incinta lor, mai
târziu descrierea metodelor începe să devină mai cunoscută. Suveranii
favorizează arta care îi îmbogăţeşte, arta
care trece peste greutăţile sale şi se reabilitează, căci a încetat să
mai fie ofensatoare. În mijlocul aberaţiilor adepţilor căutarea marii opere se epuizează, se întrevăd
proprietăţile metalelor, pentru ele se atribuie noi însuşiri. Evul Mediu a fost
pentru ştiinţă o epocă de investigaţii, de muncă neobosită, asociată unor
strălucitoare himere, începutul dezvoltării normale a spiritului uman.
Încercările unei teorii asupra tratamentului metalelor se asociază cu ideile
timpului. Se consideră că manifestările diverse ale unei substanţe unice, un
fel de element primordial şi se presupune că fiecare corp conţine chintesenţa principiului materialelor artificiale şi inflamabile care le fertilizează, apoi
le subordonează focului latent în opoziţie cu focul în stare liberă. Aceasta a fost prin excelenţă principiul phologistique care, provocat de către agenţi exteriori, pune în evidenţă natura şi influenţa sa. Aceste teorii incerte, adesea contradictorii, au înrobit elitele
vremurilor un timp îndelungat. Totuşi fenomenele metalurgice se multiplică, faptele se acumulează, practica
intră de puţin în posesia câtorva procedee, ştiinţa întrevede principiul reacţiilor, evidenţiază
stupiditatea combinaţiilor extravagante şi a influenţelor astrale, sesizând
firul conducător care ghidează lucrările
sale. Secolul XVIII-lea a avut onoarea de a face un pas
mai ferm în cercetări şi să aprecieze mai corect cauza fenomenelor. Vin în
sfârşit descoperirile nemuritoare ale lui Lavoisier care au anulat doctrina
phologistică. Lavoisier a deschis legilor chimiei orizonturi
noi, un drum sigur, pe care se lansează o pleiadă de chimişti, emulii săi care
vor face să strălucească această ştiinţă prin puternicul său prestigiu. (Lavoisier a enunțat legea conservării maselor substanțelor, a introdus noțiunea de element chimic, arderea are loc în prezența oxigenului etc.). Metalurgia realizează în acelaşi timp progrese
notabile, ea împarte onoarea renovării ştiinţei alături de chimie. Precum alte ramuri ale cunoştinţelor umane, metalurgia a avut o dezvoltare graduală în cadrul căreia se disting trei mari
perioade:
▪ Perioada empirică
în care faptele acumulate sunt fără ordine şi fără control al tradiţiilor şi
incertitudinilor: strămoşii;
▪ Perioada ipotetică, epoca cercetărilor, a
încercărilor, a sistemelor precoce, a aprecierilor comentate dar neclasificate:
alchimiştii;
▪ perioada filozofică: în care ştiinţei îi rămâne rolul să analizeze raportul
între fapte, de a opune efectelor cauzele, ipotezele dovedirii înlănţuirii
fenomenelor cu legea care le determină.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu